Energiegels en energierepen voor duursporters

Marathonlopers en andere lange afstandslopers verbranden zoveel koolhydraten dat ze veel energierijk voedsel tot zich moeten nemen. Dat is de enige manier om de inspanning vol te houden en niet de alom gevreesde hongerklop te krijgen. Om de benodigde calorieën op een voor duursporters geschikte manier binnen te krijgen, zijn er speciale energiegels en -repen op de markt.

Wanneer eten
Als je duursporter bent moet je regelmatig eten om de hoeveelheid koolhydraten en andere voedingsstoffen in het lichaam op peil te houden. Regelmatig wil zeggen zowel voor, tijdens als na trainingen en wedstrijden. Als je gedurende die momenten niet eet gaat je conditie er op achteruit, wordt je sneller moe en kun je zelfs hongerklop krijgen.

Deskundigen raden aan om 30-60 koolhydraten per uur te nuttigen. Omdat het lastig is dit voor elkaar te krijgen met gewone etenswaar zijn de energierepen en -gels ontwikkeld.

Energierepen
Energierepen zijn, zoals de naam al doet vermoeden, gemaakt van vaste voedingswaar en laten zicht eten als iedere andere reep. Dat heeft als voordeel dat je de hoeveelheid per eetbeurt kunt doseren en de rest bewaren.

Vanwege het kauwen zijn de repen echter vooral handig op rustmomenten, wanneer je stil staat. Als je een wedstrijd loopt en niet kunt stoppen, is de reep minder geschikt en kun je beter een gel nemen.

Energiegels
Energiegels zijn gemaakt van geleiachtig spul, waardoor je ze zo wegslikt. Tijdens een wedstrijd maakt het ook niet uit dat je geen restjes kunt bewaren. Om bij een inspanning als bijvoorbeeld de marathon voldoende koolhydraten binnen te krijgen, heb je één à twee pakjes gel per uur nodig.

Het is trouwens wel nodig om per gel 200 ml water te drinken, want ondanks de halfvloeibare samenstelling krijg je er geen extra vocht door binnen.