Dure loopschoenen zijn vaak niet het beste

Hardloopschoenen zijn te krijgen in allerlei soorten, maten en prijsklassen. In dure schoenen zijn meestal de nieuwste wetenschappelijke hoogstandjes verwerkt. Daarbij wordt doorgaans geprobeerd om vermeende fouten in de voetafwikkeling van de loper te corrigeren. Dit, zo blijkt echter in de praktijk, is meestal onverstandig. Een geforceerde voetafwikkeling kan lichamelijke problemen elders veroorzaken.

Een natuurlijke voetafwikkeling
Als je al je hele leven jouw voeten op een bepaalde manier neerzet, is de rest van je been en eigenlijk je hele lichaam daarop afgestemd. Wanneer je jezelf dan opeens dwingt je voeten anders af te wikkelen, kan dat slecht uitpakken. Blessures aan of overbelasting van enkels, knieën, heupen of de rest van je been kunnen het gevolg zijn.

Daarom gelooft een groeiend aantal hardloopexperts in een zo natuurlijk mogelijke voetafwikkeling. Zelfs het lopen op blote voeten krijgt in dit kader steeds meer aanhangers.

Dure schoenen en correctie
Dure schoenen zetten vaak in op het corrigeren van de voetafwikkeling, ook als dat nauwelijks nodig is. Alleen in extreme gevallen kan correctie onvermijdelijk blijken. De meeste mensen hebben echter maar een kleine afwijking. Goedkopere schoenen zonder correctie zijn dan de beste keus.

Een veel voorkomend voorbeeld is de zogeheten ‘anti-pronatieschoen’. Deze dient te voorkomen dat je een voet teveel naar binnen duwt tijdens het lopen. Veel mensen krijgen deze schoen in winkels aangemeten, terwijl ze maar weinig proneren.

Een andere looptechniek aanleren
Zelfs als je tijdens het lopen last krijgt van je voeten, is het maar de vraag of zo’n corrigerende schoen een goede oplossing is. Meestal is het beter om geleidelijk een andere looptechniek aan te leren en daarop te trainen, dan de zaken te forceren met een corrigerende schoen. Een podospecialist of een professionele hardlooptrainer kan je hierbij beter helpen dan een schoenenwinkel.