Tips om vermoeidheid te bestrijden

Iedere loper krijgt er wel een keer mee te maken. Of je nu bezig bent met een wedstrijd of gewoon een trainingsrondje afwerkt, de vermoeidheid kan plots toeslaan. Je wil wel verder, maar het gaat gewoon niet. Om te voorkomen dat je gaat wandelen is het noodzakelijk om de aandacht op de vermoeidheid weg te nemen. In dit artikel een aantal tips om de vermoeidheid te overwinnen.

Het geluid van actie

Muziek stimuleert. Uit onderzoek is gebleken dat sporters zelfs beter gaan presteren als ze opzwepende muziek luisteren tijdens het lopen. Het is dus verstandig om een paar nummers toe te voegen die je extra energie opleveren. Kies nummers die je een lekker gevoel geven en waar een lekker ritme in zit. Sommige lopers hebben een hekel aan muziek tijdens het lopen en zullen daardoor ook geen meerwaarde beleven aan de muziek.

Focus op techniek

Zodra de vermoeidheid toeslaat, gaat dit meestal ook gepaard met minder techniek tijdens het lopen. Zorg dat je focust op je techniek, waardoor je niet nog meer energie verspeeld. Zodra je minder goed gaat lopen, kost dat extra energie. Vooral de stand van het hoofd, meer naar beneden gericht bij vermoeidheid en de verkramping van de schouders zijn belangrijke punten om de aandacht op te vestigen.

Vul de energie aan

Eten en drinken zijn belangrijk bij hardlopen. De juiste afstemming van voedsel voor het lopen en tijdens het lopen kan voorkomen dat de energie opraakt en de vermoeidheid toeslaat. Stem deze behoefte af tijdens je trainingsronden en verander deze niet voorafgaand aan een wedstrijd. Iedere loper heeft andere behoeften als het om eten en drinken gaat. Ga voor jezelf op zoek naar wat je nodig hebt.

Een combinatie van deze tips vormt meestal de beste remedie tegen vermoeidheid.