Train je handen voor een sterkere grip

grippersHet ontwikkelen van sterker spieren doe je met de beste sport hulpmiddelen. Een goed voorbeeld van trainingshulpstukken zijn handtrainers voor een betere grip. Als je een sterkere grip wilt hebben en meer gewicht wilt kunnen tillen met de handen is het belangrijk om zeer regelmatig te trainen met hulpstukken.

Wat zijn grippers?

Een goed voorbeeld van een hulpmiddel bij het trainen van een betere grip in de handen is de gripper. Je kunt een gripper vergelijken met een tang die in de handen gehouden wordt. De tang heeft een metalen veer die, door druk uit te oefenen tijdens het knijpen, de spieren in de hand voldoende weerstand biedt om spieren te versterken.

De eerste gripper was gemaakt van een metalen veer met houten handvaten. Dit type gripper werd veel gebruikt door onder andere bodybuilders. De effectiviteit van de gripper bij het trainen van de handen is ruimschoots bewezen.

Wat doet een gripper?

Bij het samenknijpen van de gripper worden met name de vier vingers van de hand (zonder de duim) gebruikt. De oefeningen met de gripper worden, afhankelijk van een individueel trainingsschema, in sets van bijvoorbeeld tien knepen per keer gedaan. Je kunt ervoor kiezen om beide handen tegelijk te trainen, maar natuurlijk kun je tijdens de oefening ook slechts een hand gebruiken. Hierna wissel je van hand.

Bij het ontwikkelen van sterke spieren met een gripper zie je vrij snel resultaat. Meestal merkt men na het dagelijks trainen met de gripper al na zo’n twee weken dat de grijpkracht van de hand sterk verbeterd is. Je persoonlijke resultaat hangt af van de weerstand van de gebruikte gripper en de frequentie waarmee je oefent.