Snelwandelen vreemde eend in de atletiekwereld

snelwandelen deondernemerBinnen de atletiekwereld zijn er veel verschillende onderdelen. Het onderdeel snelwandelen is voor veel mensen daarbij een beetje een vreemde eend in de bijt. Deze bijzondere manier van sporten wordt door veel mensen als raar en zelfs lachwekkend gezien. Toch is snelwandelen een absolute topsport en kun je dit atletiekonderdeel niet zomaar beoefenen. In dit artikel aandacht voor het snelwandelen.

Goede manier van sporten

Dat wandelen goed voor je lichaam is, wordt algemeen wel erkent. Snelwandelen vormt daarbij misschien wel de overtreffende trap van hetwandelen. Met snelwandelen stimuleer je de bloedsomloop en het hartritme. Deze vorm van wandelen, ook wel powerwalking genoemd, intensiveert de inspanningen van het doorsnee wandelen en heeft hierdoor ook meer effect dan een gewone wandeling.

Snelwandelen aanleren

Om blessures te voorkomen is het noodzakelijk om de juiste techniek aan te leren. Een goede techniek zorgt namelijk voor een optimaal rendement van het snelwandelen voorkomt overbelasting of pijntjes en in het ergste geval blessures. Zorg er bij het snelwandelen altijd voor dat je rechtop loopt en span daarbij de buikspieren en de onderste rugspieren goed aan. Houdt het lichaam stabiel en ga niet met je onderlichaam draaien tijden het wandelen. Neem in de beweging je armen mee in de beweging. Dit zorgt er voor dat je in balans blijft en stimuleert ook nog eens het calorieverbruik. Wikkel de voet goed af van hiel naar de tenen en span daarbij de bilspieren goed aan. Houdt een eigen tempo aan en bouw het langzaam op, zodat je eerst werkt aan de juiste techniek en een prettige tred.

Ben voorbereid

Een goede voorbereiding zorgt voor een optimaal rendement. Gras is een ideale ondergrond voor het snelwandelen, omdat deze ondergrond goed absorbeert. Bij last van de schenen even tempo aanpassen en niet doorlopen.

bron foto: deOndernemer