Voedingssupplementen en doping

Voedingssupplementen is ieder jaar weer een belangrijk gesprek van onderwerp bij de dopingautoriteit. Er zijn tegenwoordig zoveel supplementen te krijgen die in strijd kan zijn met de doping regels. Iedereen vind het belangrijk dat de sportprestatie op een eerlijk manier word uitgevoerd zonder hulp te hebben gehad van onnatuurlijke middelen. Het is niet alleen om eerlijk te winnen maar gaat ook om de gezondheid van de sporters. Verboden middelen zorgen voor gevaarlijke situaties waarbij mensen kunnen overlijden.

Het is nu zo breed geworden dat de definitie van doping is: “Een overtreding van een of meer bepalingen uit het dopingreglement”. Dat houdt in dat er apart regels zijn voor stoffen die je niet mag gebruiken tijdens het wedstrijdverband en buiten het wedstrijdverband. Ook zijn er nog stoffen die bij bepaalde sporten wel mogen en bij sommige sporten niet mogen. Het gaat nu ook niet meer alleen om stoffen die je inneemt maar ook de methodes waarmee je lichaam extra wil stimuleren.

Waar moet je opletten

Eindelijk moet je als prof sporter overal op letten. In een simpele vitaminepillen kan er al doping in zitten. Veel bedrijven die voedingssupplementen aanbieden hebben een overeenkomst met een dopingautoriteit waarin ze hun producten hebben laten controleren op doping. Wel blijft het altijd je eigen verantwoordelijkheid om te controleren wat je in je mond stopt. Zeker met voedingssupplementen die veel goedkoper zijn dan de gebruikelijke prijs kan veel troep in zitten die niet staan vermeld op hun verpakking. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met het bedrijf die producten controleert op vervuilde stoffen. Zij hebben ook een lijst online staan waarbij ze hebben vermeld dat het goed gekeurde producten zijn.

Waarom nog supplementen gebruiken?

Als je aan topsport doet of serieus bezig bent met sporten en graag resultaten wilt boeken moet je dan stoppen met supplementen, omdat er te veel risico’s aan vast zitten? Nee, sommige voedingssupplementen kunnen je goed helpen bijvoorbeeld bij het herstel van je spieren. Doordat je lichaam veel schade heeft opgelopen na een zware training moet dit zo snel mogelijk hersteld worden. Daar heb je een hoeveelheid eiwitten nodig die je makkelijk van een eiwitshake kan binnen krijgen. Zolang je precies weet wat erin zit kan het geen kwaad en laat je altijd voor de zekerheid adviseren door een specialist ook al gaat het om een simpele buistablet