Sportprestaties leveren: zo zorg jij voor een goede nachtrust

Voor die ene belangrijke atletiekwedstrijd waar je al maanden voor aan het trainen bent is een goede voorbereiding in de laatste weken van groot belang. Dit betekent dat je moet zoeken naar de juiste formule tussen sport en uitrusten, zodat jouw lichaam helemaal klaar is voor het ‘moment suprême’. In dit artikel geven wij een aantal tips zodat jij maximaal gebruik kan maken van je nachtrust!

Laat je mobiele apparaten ’s avonds uit

Mensen zien het vaak als ontspanning om ‘s avonds nog even op hun mobiel te kijken. Toch werkt het juist andersom. Als je constant naar het scherm van een mobiel of tv kijkt, creëer je automatisch een bepaalde onrust in je hoofd. Zorg ervoor dat je één uur voor het slapen gaan niet meer naar deze schermen kijkt, ga bijvoorbeeld een tijdschrift lezen!

Mensen zien het vaak als ontspanning om ‘s avonds nog even op hun mobiel te kijken. Toch werkt het juist andersom. Als je constant naar het scherm van een mobiel of tv kijkt, creëer je automatisch een bepaalde onrust in je hoofd. Zorg ervoor dat je één uur voor het slapen gaan niet meer naar deze schermen kijkt, ga bijvoorbeeld een tijdschrift lezen!

meisje met telefoon

Zorg voor regelmaat

Zorg voor een bepaalde regelmaat in je slaaptijden. Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed en sta elke dag weer rond dezelfde tijd op. Het is van belang dat je lichaam een bepaald ritme leert herkennen, waardoor je lichaam in een bepaalde rustmodus komt op het moment dat je wil gaan slapen.

Zorg voor voldoende beweging

Als je aan het trainen bent voor die ene belangrijke wedstrijd, kom je hoogstwaarschijnlijk genoeg in beweging, maar is dit ook dagelijks? Zorg ervoor dat je elke dag minimaal 30 minuten per dag beweegt, hierdoor komt er een stofje, melatonine, vrij waardoor je in een diepere slaap komt.

Maak je slaapkamer comfortabel

Zorg voor een comfortabele ruimte waarin je slaapt. Zorg dat er bijvoorbeeld een airco is voor op de warmere dagen, want niks is zo naar als slapen in een hele warme kamer. Zorg er daarnaast voor dat je een bed hebt waar je fijn op kan liggen. Sommige mensen vinden harde matrassen fijner dan zachte matrassen, kies hierbij absoluut voor wat je zelf fijn vindt! En als je dan eenmaal slaapt, moet je er ook voor zorgen dat je lekker kunt uitslapen. Neem bijvoorbeeld verduisterende gordijnen of plissegordijnen van Veneta.com.

Heb jij nog tips waardoor je nachtrust optimaal gebruikt kan worden, laat het ons weten!