Blessurevrij atletiek beoefenen

Sporten is goed voor een mens. Dat geldt ook voor atletiek, zoals kogelstoten, polsstokhoogspringen, verspringen en de diverse disciplines hardlopen. Om gezond en fit je sport te kunnen beoefenen is het belangrijk dat je goed let op voeding en je lichaam.

Let op je hartslag
Deze medische tip is vooral voor hardlopers van belang, maar bij sommige krachttrainingen ook belangrijk om op te letten: je hartslag. Iedereen heeft een persoonlijke hartslag zone waarbinnen je het meest veilig sport. Door middel van een maximale inspanningstest is het mogelijk om de ideale hartslag om mee te sporten door een (sport)arts te laten bepalen. Daarna kun je met een goede hartslagmeter zelf je hartslag in de gaten houden. De (sport)arts kan je overigens ook ander blessure preventie advies geven.

Drink voldoende
Om overbelasting, kramp en uitdroging te voorkomen is het heel belangrijk voldoende te drinken. Zowel voor, tijdens en helemaal na het sporten om tekorten te voorkomen. Na grote inspanning kun je ook sportwater nemen. Hieraan zijn extra mineralen en vitaminen toegevoegd die je door transpiratie bent verloren, zoals magnesium. Deze laatste is samen met voldoende vocht heel belangrijk om spierkrampen te voorkomen.

Luister naar je lichaam
Een andere belangrijke medische tip is te luisteren naar je lichaam. Jezelf een paar keer helemaal leegsporten is niet erg om je grenzen te verkennen, maar doe het dan de training erop wat rustiger aan. Zo voorkom je overbelasting en dus blessures.Heb je last van overbelaste spieren, gewrichten of een blessure? Doe het dan iets rustiger aan, maar blijf wel in beweging. Voorzie de blessure van een bandage of tape ter ondersteuning en laat je goed begeleiden, zodat het kwetsuur snel weer over is.

Brandstof
Hoewel er sporters zijn die graag op nuchtere maag over de baan gaan, is dit niet aan te raden. Ja, je verbrandt er meer vetten door, maar het lichaam kan ook sneller verzuren door een tekort aan brandstof. Eet daarom gewoon een lichte maaltijd en neem fruit mee (het liefst een banaan) voor tijdens of na de training.